Wirniki
W naszej ofercie znajdą Państwo wirniki firmy JMP.

Z czego wykonane są wirniki?

Najczęściej są stosowane są wirniki neoprenowe - nadają się do pracy tam, gdzie są znikome ilości oleju i paliw. Temperatura pracy: 5-60 °C
Na zamówienie możemy zaoferować wirniki nitrylowe - stosowane w pompach zęzowych oraz w miejscach silnie zanieczyszczonych olejem. Temperatura pracy: 10-82 °C.

Jak często wymieniać wirnik?

Zaleca się sprawdzanie i wymianę wirnika co najmniej raz w roku lub częściej, w zależności od obciążenia silnika.

Należy sprawdzić, czy wirnik pompy wody morskiej nie ma uszkodzonych łopatek. Nawet najmniejsze uszkodzenia bardzo szybko się powiększą i w rezultacie szczątki wirnika wpadną do układu i blokując przepływ wody doprowadzą do przegrzania silnika. W przypadku najmniejszych pęknięć należy wymienić wirnik na nowy. Lepsze to niż demontaż całego układu obiegu wody w poszukiwaniu kawałków gumy.

Zalecamy trzymanie zapasowego wirnika na jednostce - jest to jeden z najważniejszych elementów układu chłodzenia silnika!
Wirniki JMP są dostarczane w komplecie ze smarem i uszczelkami.

Jak znaleźć odpowiedni wirnik?

1. Jeżeli masz przy sobie wirnik:
- zmierz jego wysokość, średnicę wałka i średnicę zewnętrzną,
- sprawdź, jaki ma typ mocowania - może to być: kołek, klin, wieloklin (10, 11, 12 lub 14 zębów), wieloklin sześciokątny, wałek z jednostronnie lub z dwustronnie płaską powierzchnią,
- policz, ile ma łopatek.

Na podstawie tych danych dobierz wirnik z tabeli na stronie https://silnikimorskie.pl/wirniki-impelery.

2. Jeżeli znasz oryginalny numer wirnika:
Na stronie każdego wirnika są podane numery oryginalnych wirników - sprawdź, czy numer i wymiary się zgadzają.

Najczęstsze problemy


Twarde, popękane końce i łopatki, brakujące łopatki.


Przyczyna:
- praca na sucho, brak wody w pompie
- tymczasowa blokada ssania
- przeciekająca instalacja ssąca

Rozwiązanie:
- nie uruchamiaj pompy bez płynu na dłużej niż 20 sek.
- zainstaluj czujnik poziomu płynu/alarm temperatury
- sprawdź instalację ssącą, filtry pod kątem zatorów i zacieków

Ubytki na środku łopatek, widoczne wżery.


Przyczyna:
- kawitacja - za duże ciśnienie na wlocie powoduje, że woda gotuje się wewnątrz pompy

Rozwiązanie:
- zmniejsz prędkość pompy
- zwiększ średnicę wlotu
- zmniejsz długość instalacji wlotowej, usuń niepotrzebne ograniczenia

Zużyte końcówki i powierzchnie czołowe wirników, zużycie wałka

Przyczyna:
- zużycie ścierne od płynu w pompie
- blokada wymiennika ciepła/chłodnicy
- wysokie ciśnienie na wylocie


Rozwiązanie:
- sprawdź, czy nic nie blokuje instalacji
- zwiększ średnicę na wylocie



Wirnik jest napęczniały, łopatki wydają się większe niż piasta, guma jest lepka


Przyczyna:
- najczęściej zjawisko to występuje w przypadku zaolejonej pompy




Rozwiązanie:
- płucz wirnik po użyciu
- wyjmij wirnik, gdy silnik nie jest używany
Uszkodzone, wygięte łopatki

Przyczyna:
- normalne zużycie wirnika
- długotrwałe przechowywanie w pompie


Rozwiązanie:
- obróć wirnik tak, żeby obracał się w przeciwnym kierunku
- wyjmij wirnik, gdy silnik nie jest używany
- wymień wirnik

 Łopatki pękły mniej więcej w połowie wysokości, brakuje łopatek, jest zmniejszony przepływ


Przyczyna:
- normalne zużycie wirnika
- wysokie ciśnienie na wylocie

Rozwiązanie:
- wymień wirnik, sprawdź, czy żadne jego pozostałości nie pozostały w pompie

Share this post

Comments (0)

No comments at this moment