Anody

Anody do wału napędowego i silnika

W środowisku morskim występuje korozja galwaniczna. Jest to proces elektrochemiczny powstający ze względu na różnicę potencjałów dwóch odmiennych metali znajdujących się w środowisku elektrolitu. Takim elektrolitem jest słona woda, a łódź i jej elementy zanurzone w wodzie stanowią swego rodzaju ogniwo galwaniczne. Z powodu różnicy potencjałów pomiędzy metalami w elektrolicie trwa ciągły przepływ jonów od metalu mniej szlachetnego/o mniejszym potencjale (np. stal, cynk, magnez), stającego się anodą, do metalu bardziej szlachetnego/o większym potencjale (np. brąz, miedź) będącego katodą. Wskutek takiego przepływu jonów powstają ubytki w metalu o mniejszym potencjale, np. kadłubie.

Żeby chronić przed korozją elementy łodzi zanurzone w wodzie morskiej stosuje się anody cynkowe.
Brak ubytków na anodzie jest oznaką nieprawidłowego montażu anody. Nie należy pokrywać anody farbą.