Wytyczne do doboru silnika na jednostki wypornościowe

Niestety nie można stworzyć listy w oparciu o długość jednostki dla jednostek pracujących. Zbyt wiele czynników decyduje o faktycznym doborze silnika i całej linii napędowej. Jesteśmy gotowi pomóc w doborze przy współpracy z konstruktorem jednostki lub firmą dobierającą śruby napędowe, aby korzystając z naszej bazy doświadczeń otrzymać najefektywniejszy napęd.

 Jednostki wędkarskie i małe kutry rybackie

  • Z założenia w pracy tylko jako napęd jednostki (bez trałowania, pomp hydraulicznych, itp. osprzętu) przyjmuje się 4 KM na tonę wyporności. Należy to zwiększyć do 6 KM w przypadku możliwości pracy w ciężkich warunkach. Większy zapas mocy zależy także przyjąć do pracy na rzekach o wartkim nurcie i wodach pływowych.
  • Wielkość silnika jest często ograniczona poprzez przydział mocy, jaki ma jednostka lub właściciel jednostki. Dlatego zamawiając większy silnik można obniżyć mu moc, przez co zachowamy duży moment obrotowy i spełnimy wymaganie prawodawcy.
  • Należy rozważyć ilość mocy dostępnej po zasprzęgleniu przekładni z biegu jałowego, tak aby osprzęt dodatkowy zamontowany na silniku nie obniżył zanadto możliwości ruszania/płynięcia jednostki. W takiej sytuacji lepiej jest użyć większy silnik o obniżonej mocy.
  • Duża śruba i wysokie przełożenie przekładni, np. 3:1 jest zawsze korzystniejszym rozwiązaniem, ponieważ jednostka będzie dysponowała większym uciągiem na śrubie. Jedynym ograniczeniem może być tutaj ilość przestrzeni dostępnej dla śruby.
  • Większość małych jednostek wykorzystuje hydrauliczne windy sieciowe. Beta Marine może zamontować pompę hydrauliczną na przedłużeniu wału korbowego, na szynach zintegrowanych z silnikiem, dzięki czemu całość będzie zawsze wyosiowana.
  • Na większych silnikach (ponad 30 KM) możemy zamontować pompę hydrauliczną na wałku zdawczym mocy na przekładni.
  • Na większych przekładniach hydraulicznych (od 30 KM) można zamontować zawór trałowy. Jest to zawór odbierający ciśnienie oleju z układu do prędkości obrotowej silnika 1200 rpm, powodując kontrolowany poślizg przekładni i zmniejszając tym samym moc napędu. Jest to bardzo przydatna opcja gdy chcemy utrzymać jednostkę w miejscu podczas trałowania, na morzu przy dużym wietrze. Opcja ta może także się przydać w miejscach, gdzie jest duże ograniczenie prędkości, a jednostka nie może już wolniej płynąć. Taki zawór obniża jej prędkość.

Naszym celem jest uzyskanie maksymalnej mocy przenoszonej na największą dopuszczalną śrubę, na jaką pozwala konstrukcja jednostki przy jednoczesnym zachowaniu jak najniższej prędkości obrotowej wału.

W takim przypadku musimy nawiązać bliską współpracę z producentem śrub napędowych, ponieważ często potrzebne są duże śruby o dużych powierzchniach D.A.R.

Istniejący trend zmierzający w kierunku krótszych, pełniejszych jednostek z silnikami o dużej mocy wymaga większych silników wolnossących. Tutaj Beta Marine jest świetnym wyborem. Dzięki dużemu doświadczeniu, potrafimy doradzić wybór najlepszego silnika z zależności od jednostki i jej przeznaczenia a także wyposażyć go w osprzęt niedostępny u innych producentów.

Udostępnij ten wpis

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.