Wirniki pompy wody
- 2959 views
- 0 comments


Są one odpowiednikiem wirników Jabsco, Johnson, Volvo, Yanmar i innych.
Z czego wykonane są wirniki?
Najczęściej są stosowane są wirniki neoprenowe - nadają się do pracy tam, gdzie są znikome ilości oleju i paliw. Temperatura pracy: 5-60 °CNa zamówienie możemy zaoferować wirniki nitrylowe - stosowane w pompach zęzowych oraz w miejscach silnie zanieczyszczonych olejem. Temperatura pracy: 10-82 °C.
Jak często wymieniać wirnik?
Zaleca się sprawdzanie i wymianę wirnika co najmniej raz w roku lub częściej, w zależności od obciążenia silnika.
Należy sprawdzić, czy wirnik pompy wody morskiej nie ma uszkodzonych łopatek. Nawet najmniejsze uszkodzenia bardzo szybko się powiększą i w rezultacie szczątki wirnika wpadną do układu i blokując przepływ wody doprowadzą do przegrzania silnika. W przypadku najmniejszych pęknięć należy wymienić wirnik na nowy. Lepsze to niż demontaż całego układu obiegu wody w poszukiwaniu kawałków gumy.
Zalecamy trzymanie zapasowego wirnika na jednostce - jest to jeden z najważniejszych elementów układu chłodzenia silnika!
Wirniki JMP są dostarczane w komplecie ze smarem i uszczelkami.
Jak znaleźć odpowiedni wirnik?
1. Jeżeli masz przy sobie wirnik:
- zmierz jego wysokość, średnicę wałka i średnicę zewnętrzną,
- sprawdź, jaki ma typ mocowania - może to być: kołek, klin, wieloklin (10, 11, 12 lub 14 zębów), wieloklin sześciokątny, wałek z jednostronnie lub z dwustronnie płaską powierzchnią,
- policz, ile ma łopatek.
Na podstawie tych danych dobierz wirnik z tabeli na stronie https://silnikimorskie.pl/wirniki-impelery.
2. Jeżeli znasz oryginalny numer wirnika:
Na stronie każdego wirnika są podane numery oryginalnych wirników - sprawdź, czy numer i wymiary się zgadzają.
Najczęstsze problemy
Twarde, popękane końce i łopatki, brakujące łopatki. ![]() Przyczyna: - praca na sucho, brak wody w pompie - tymczasowa blokada ssania - przeciekająca instalacja ssąca Rozwiązanie: - nie uruchamiaj pompy bez płynu na dłużej niż 20 sek. - zainstaluj czujnik poziomu płynu/alarm temperatury - sprawdź instalację ssącą, filtry pod kątem zatorów i zacieków |
Ubytki na środku łopatek, widoczne wżery. |
Zużyte końcówki i powierzchnie czołowe wirników, zużycie wałka |
Wirnik jest napęczniały, łopatki wydają się większe niż piasta, guma jest lepka![]() Przyczyna: - najczęściej zjawisko to występuje w przypadku zaolejonej pompy Rozwiązanie: - płucz wirnik po użyciu - wyjmij wirnik, gdy silnik nie jest używany |
Uszkodzone, wygięte łopatki![]() Przyczyna: - normalne zużycie wirnika - długotrwałe przechowywanie w pompie Rozwiązanie: - obróć wirnik tak, żeby obracał się w przeciwnym kierunku - wyjmij wirnik, gdy silnik nie jest używany - wymień wirnik |
Łopatki pękły mniej więcej w połowie wysokości, brakuje łopatek, jest zmniejszony przepływ![]() Przyczyna: - normalne zużycie wirnika - wysokie ciśnienie na wylocie Rozwiązanie: - wymień wirnik, sprawdź, czy żadne jego pozostałości nie pozostały w pompie |
comments (0)