Dobór silnika na jacht
- 2146 Wyświetlenia
- 0 Komentarze
Poniższa tabela przedstawia przybliżony dobór wielkości silnika do jachtu wypornościowego. Założyliśmy, że jacht ma uzyskać swoją maksymalną prędkość, na jaką pozwala mu konstrukcja kadłuba. Założenie to nie sprawdzi się w przypadku szybkich jachtów regatowych, dla których silnik służy jedynie do manewrowania i może być znacznie mniejszy niż przewiduje to przelicznik. To samo ma miejsce w przypadku żeglowania z rodziną, gdzie często chcemy ok. 30% zapas mocy ze względów bezpieczeństwa.
- Generalna zasada mówi, że w przypadku jachtów do cruisingu na każdą tonę wyporności powinniśmy założyć co najmniej 5 KM. Na Bałtyku często możemy pokusić się o mniejszy silni, a to z uwagi na brak pływów i prądów. W przypadku jednostek pływających po rzekach, a w szczególności po rzekach w Europie Zachodniej przelicznik może wynieść nawet 7 KM na tonę wyporności, a to ze względu na przeważnie większy prąd. Na naszych Mazurach, czy na Warmii wystarczą znacznie mniejsze silniki niż na Bałtyku, a to z uwagi na płytsze zanurzenie jachtu, brak kila i na ogół mniejszą wyporność na metr długości niż ma to miejsce w jachtach morskich.
- Aby samemu obliczyć prędkość maksymalną swojego jachtu możesz skorzystać z następującego wzoru:
- Prosimy o rozważny wybór silnika. Beta Marine Limited ani Diesel Air nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności za niewłaściwy dobór silnika.
Silnik | Moc KM | Wyporność jachtu w tonach | KLW w stopach (długość linii wodnej) |
Beta 10 | 10 bhp @ 3,000 rpm | 1 – 2 | 22 – 24 |
Beta 14 | 13.5 bhp @ 3,600 rpm | 2 – 3.5 | 24 – 26 |
Beta 16 | 16 bhp @ 3,600 rpm | 3 – 4 | 25 – 28 |
Beta 20 | 20 bhp @ 3,600 rpm | 4 – 5 | 26 – 32 |
Beta 25 | 25 bhp @ 3,600 rpm | 5 – 6 | 27 – 34 |
Beta 30 | 30 bhp @ 3,600 rpm | 6 – 7 | 32 – 36 |
Beta 35 | 35 bhp @ 2,800 rpm | 8 – 9 | 36 – 38 |
Beta 38 | 38 bhp @ 3,600 rpm | 9 – 10 | 37 – 39 |
Beta 45T | 45 bhp @ 3,000 rpm | 9 – 11 | 38 – 40 |
Beta 43 | 43 bhp @ 2,800 rpm | 10 – 12 | 38 – 42 |
Beta 50 | 50 bhp @ 2,800 rpm | 12 – 15 | 42 – 45 |
Beta 60 | 56 bhp @ 2,700 rpm | 15 – 17 | 43 – 46 |
Beta 70T | 70 bhp @ 2,800 rpm | 17 – 22 | 44 – 47 |
Beta 75 | 75 bhp @ 2,600 rpm | 17 – 22 | 46 – 50 |
Beta 85T | 83 bhp @ 2,800 rpm | 21 – 23 | 48 – 51 |
Beta 90 | 90 bhp @ 2,600 rpm | 22 – 24 | 50 – 52 |
Beta 90T | 90 bhp @ 2,600 rpm | 22 – 24 | 50 – 52 |
Beta 105T | 99 bhp @ 2,600 rpm | 24 – 26 | 51 – 53 |
Beta 115T | 115 bhp @ 2,600 rpm | 27 – 33 | 52 – 55 |
Powyższe zasady nie dotyczą doboru silników na katamarany, na jednostki półślizgowe oraz jednostki ślizgowe. W takim przypadku prosimy o kontakt pod adresem: info@dieselair.pl.
Komentarze (0)