Poniższa tabela przedstawia przybliżony dobór wielkości silnika do jachtu wypornościowego. Założyliśmy, że jacht ma uzyskać swoją maksymalną prędkość, na jaką pozwala mu konstrukcja kadłuba. Założenie to nie sprawdzi się w przypadku szybkich jachtów regatowych, dla których silnik służy jedynie do manewrowania i może być znacznie mniejszy niż przewiduje to przelicznik. To samo ma miejsce w przypadku żeglowania z rodziną, gdzie często chcemy ok. 30% zapas mocy ze względów bezpieczeństwa.

W idealnej sytuacji należy zasięgnąć rady stoczni lub projektanta łodzi co do najlepszej mocy silnika oraz doboru śruby. W celu najlepszego doboru silnika prosimy o kontakt na adres info@dieselair.pl. W oparciu o dostarczone dane precyzyjnie dobierzemy śrubę i silnik.

  • Generalna zasada mówi, że w przypadku jachtów do cruisingu na każdą tonę wyporności powinniśmy założyć co najmniej 5 KM. Na Bałtyku często możemy pokusić się o mniejszy silni, a to z uwagi na brak pływów i prądów. W przypadku jednostek pływających po rzekach, a w szczególności po rzekach w Europie Zachodniej przelicznik może wynieść nawet 7 KM na tonę wyporności, a to ze względu na przeważnie większy prąd. Na naszych Mazurach, czy na Warmii wystarczą znacznie mniejsze silniki niż na Bałtyku, a to z uwagi na płytsze zanurzenie jachtu, brak kila i na ogół mniejszą wyporność na metr długości niż ma to miejsce w jachtach morskich.
  • Aby samemu obliczyć prędkość maksymalną swojego jachtu możesz skorzystać z następującego wzoru:
               prędkość kadłuba w węzłach (dla kadłubów wypornościowych) = 1,3 (lub 1,4 dla smukłych kadłubów) x √ długości linii wodnej (w stopach).
  • Prosimy o rozważny wybór silnika. Beta Marine Limited ani Diesel Air nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności za niewłaściwy dobór silnika.

Silnik Moc KM Wyporność jachtu w tonach KLW w stopach (długość linii wodnej)
Beta 10 10 bhp @ 3,000 rpm 1 – 2 22 – 24
Beta 14 13.5 bhp @ 3,600 rpm 2 – 3.5 24 – 26
Beta 16 16 bhp @ 3,600 rpm 3 – 4 25 – 28
Beta 20 20 bhp @ 3,600 rpm 4 – 5 26 – 32
Beta 25 25 bhp @ 3,600 rpm 5 – 6 27 – 34
Beta 30 30 bhp @ 3,600 rpm 6 – 7 32 – 36
Beta 35 35 bhp @ 2,800 rpm 8 – 9 36 – 38
Beta 38 38 bhp @ 3,600 rpm 9 – 10 37 – 39
Beta 45T 45 bhp @ 3,000 rpm 9 – 11 38 – 40
Beta 43 43 bhp @ 2,800 rpm 10 – 12 38 – 42
Beta 50 50 bhp @ 2,800 rpm 12 – 15 42 – 45
Beta 60 56 bhp @ 2,700 rpm 15 – 17 43 – 46
Beta 70T 70 bhp @ 2,800 rpm 17 – 22 44 – 47
Beta 75 75 bhp @ 2,600 rpm 17 – 22 46 – 50
Beta 85T 83 bhp @ 2,800 rpm 21 – 23 48 – 51
Beta 90 90 bhp @ 2,600 rpm 22 – 24 50 – 52
Beta 90T 90 bhp @ 2,600 rpm 22 – 24 50 – 52
Beta 105T 99 bhp @ 2,600 rpm 24 – 26 51 – 53
Beta 115T 115 bhp @ 2,600 rpm 27 – 33 52 – 55

 

Powyższe zasady nie dotyczą doboru silników na katamarany, na jednostki półślizgowe oraz jednostki ślizgowe. W takim przypadku prosimy o kontakt pod adresem: info@dieselair.pl.

Udostępnij ten wpis

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.